La sfârșitul anului trecut, antreprenorii români așteptau cu nerăbdare decizia Guvernului privind stabilirea contingentului anual de lucrători nou-admiși pe piața muncii. Dacă momentan contingentul a fost stabilit la 25.000, prin H.G. nr. 1133/2021, deficitul major de forță de muncă din România s-ar putea să determine Guvernul să mărească numărul de lucrători străini admiși în țara noastră în 2021.

Cel mai probabil, antreprenorii așteaptă o revizuire a numărului în a doua jumătate a acestui an. O arată datele oferite de ANOFM, conform cărora numărul de locuri de muncă vacante declarate în perioada ianuarie-mai 2021 este de peste 160000. Aproape 30000 dintre acestea au fost comunicate în mod repetat de către angajatori.

Având în vedere situația generată de deficitul forței de muncă, de pandemie, dar și de interesul antreprenorilor români cu privire la angajarea salariaților din țări non-UE, Guvernul nu ar avea motive pentru a refuza o eventuală mărire a contingentului. În plus, România poate beneficia de pe urma salariaților străini care ajung să lucreze local.

În contextul globalizării, atragerea și menținerea forței de muncă din străinătate sunt aspecte esențiale pentru competitivitatea economică. Dacă alte țări au înțeles acest lucru acum mai mult timp, importând forță de muncă din Asia, România s-a aliniat trendului recent.

Angajații străini contribuie la creșterea economiei

Angajații străini contribuie la creșterea bugetului țării înainte de a ajunge în România si de a începe să lucreze. Cum este posibil acest lucru? Demersurile de angajare a cetățenilor străini non-UE implică formalități complexe și costurile aferente acestora. În general, pentru fiecare persoană angajată, costurile care includ eliberarea avizului de muncă și a altor documente ajung la câteva sute de euro. Concret, angajatorul plătește statului român 100 de euro pentru eliberarea permisului de angajare pentru lucrătorii permanenți, înalt calificați, stagiari, transfrontalieri, detașați sau au pair, respectiv o taxă de 25 de euro pentru lucrătorii sezonieri. Ulterior, angajatul străin plătește taxa de 120 de euro aferentă vizei, dar și cea pentru obținerea permisului unic, în valoare totală de aproximativ 170 de euro (120 de euro plus 259 lei).

În plus față de aceste sume, angajatorii plătesc impozitele, taxele și toate celelalte contribuții prevăzute de lege, pentru fiecare lucrător străin angajat.

Angajatorii își dezvoltă mai rapid activitatea

Deși antreprenorii angajează lucrători străini non-UE din necesitate, datorită acestei decizii ei ajung să își îmbunătățească și dezvolte activitatea. Așadar, beneficiile aduse de lucrătorii non-UE pentru angajatori și, implicit, pentru România, sunt numeroase.

Calitățile pe care le au lucrătorii asiatici, dintre care pot fi amintite seriozitatea și disciplina, îi transformă pe aceștia într-o resursă economică foarte valoroasă. Angajații care își iau în serios sarcinile de serviciu sunt mult mai productivi, crescând, astfel, nivelul de dezvoltare al companiei pentru care lucrează. O activitate dezvoltata presupune, în majoritatea cazurilor, și un profit mai mare al companiei. Pe lângă beneficiile angajatorului din acest punct de vedere, există avantaje și de partea statului român, care va încasa impozite pe profit mai mari.

Angajații străini – importanți pentru contribuțiile sociale

Spre deosebire de salariații români, cei din Asia nu doresc să își schimbe locul de muncă des și își respectă contractele. Aceștia sunt mulțumiți de salariile primite, dar și de condițiile de muncă, fiind mult mai bune decât în țările de origine. Stabilitatea în muncă de care dau dovadă lucrătorii străini non-UE aduce avantaje pe termen lung atât angajatorilor, cât și statului român.

Pe de o parte, angajatorii lucrează cu salariați disciplinați, pe care se pot baza un timp îndelungat. Datorită acestui aspect, nivelul afacerilor poate fi menținut și chiar dezvoltat. Pe de altă parte, contribuțiile sociale plătite către statul român în mod constant un timp îndelungat ajută la creșterea fondurilor pentru sistemul medical și cel de pensii. Așadar, stabilitatea muncitorilor non-UE se dovedește a fi profitabilă atât pentru angajator, cât și pentru bugetul de stat.

Așadar, globalizarea și oportunitatea de a angaja lucrători străini care provin din țări din afara spațiului european poate aduce numeroase beneficii pentru piața forței de muncă din România, precum și pentru economia țării. Forța de muncă străină este necesară și avantajoasă pentru antreprenorii români, care sunt puși în situația de a suplini deficitul pe care îl înregistrează țara noastră din acest punct de vedere.

SHARE THIS: